2013. november 7., csütörtök

A kétszer főzött patisszonragu igaz története



Az a problémám, hogy mindig veszek egy csinos kis patisszont, hogy majd főzök belőle valami érdekeset aztán mindegyik a végén rántva végzi. Most azonban sziklaszilárdan elhatároztam, hogy NEM fogom kirántani azt a példányt, ami a hűtőben pihen már úgy két hete. Elkezdtem keresgélni a neten, hogy mégis mit lehet még kezdeni ezzel a szegény árvával és úgy láttam, igen sokan készítenek belőle például paprikást. Nekem sem kellett több, úgy gondoltam, hogy akkor nem nyúlhatok mellé, ha a jól bevált csirkepaprikás receptemben a csirkét helyettesítem a patisszonnal. Hozzá is fogtam nagy lelkesedéssel.

Hozzávalók:

  • 1 db patisszon
  • 1 hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • kb 1 ek pirospaprika
  • egy ek sűrített paradicsom vagy kb 1 dl paradicsomlé vagy 2-3 friss paradicsom hámozva, kockázva
  • só, bors
  • kb 1 dl tejszín
  • kb két evőkanál tejföl
  • kevés olaj


A patisszont meghámozzuk és felkockázzuk. Ezt úgy tudjuk a legkönnyebben elérni ennél a fura formájú kis termésnél, hogy félbe vágjuk, kiszedjük a magjait egy kanállal (közben vigyázzunk, hogy a magok ne keljenek önálló életre és röpködjenek szanaszét az egész konyhában, nekem sikerült néhányat belepottyantanom a Hanga poharába). Ha ezzel megvagyunk, állítsuk a vágott részével lefelé egy vágódeszkára a patisszont és szeleteljük fel kb 1 cm-es szeletekre. Ezeket a szeleteket már egy hámozó késsel könnyedén megszabadíthatjuk a héjuktól. Ezután daraboljuk tovább a szeleteket, hogy nagyjából kockákat kapjunk. 

Én is épp ott szeletelgetek-szeletelgetek elmélyülten, mikor egyszer csak a hátam mögött hallom, amint Hanga azt mondja, hogy Hámm! és valamit bevesz a szájába a földről. Ilyenkor egy anyuka hajlamos azonnal leizzadni és pánikrohamot kapni, én is rögtön kapok a gyerek szájához, szegény viszont egyáltalán nem érti, hogy minek ez a nagy hajcihő. Kétségbeesetten próbáltam kicsi lányom szájából kihalászni a gonosz kis valamit, ami álnok módon arra merte őt ösztönözni, hogy a szájába kapja. Szerencsére csak egy eltévedt tökmag volt, nem tragédia, az én pulzusszámom is visszatér a normális mederbe. Visszatérek hát a reményteljes patisszonhoz.

A hagymát kockázzuk apróra és kevés olajon dinszteljük meg. Dobjunk rá egy csipet sót, ez kivonja a hagymából a nedvességet és előbb megpuhul. Mehet rá a patisszon, pirospaprika, paradicsom, só, bors, fokhagyma. Pici víz is mehet, de épp csak annyi, hogy ne égjen le. Így most csendesen, fedő alatt rotyoghat egy kicsit, amíg megpuhul a tök. Keverjük össze a tejszínt a tejföllel és öntsük a tökre. Kicsit forraljuk be és kész!

Nagy izgalommal megkóstoltam, kóstolgattam-kóstolgattam, de az ízét csak nem éreztem. Hívtam a férjemet is, hogy kóstolja már meg, hogy mi a véleménye. Ő sem volt túl lelkes, persze neki a hús is hiányzott belőle, mindössze egy „Nem rossz…” hagyta el a száját. Hangának nem adtam, mivel ő még nem igazán tudna véleményt alkotni. Kezdett rajtam eluralkodni a bizonytalanság. Egy „Nem rossz…” ebéddel mégsem szúrhatom ki a család szemét… !

Gondoltam egyet és úgy döntöttem, muszáj ezt a ragut valahogy tovább fejleszteni.

Hozzávalók az 1.2-es verzióhoz:

  • az ízetlen kis patisszonpaprikás
  • egy paradicsomkonzerv (a „darabolt paradicsom paradicsomlében” verzió)
  • nagy adag kakukkfű és bazsalikom (szárítottból mehet 1-1 csapott evőkanál)
  • egy csipet cukor (minden paradicsomos ételbe teszek, nem lesz tőle édes, de elveszi a paradicsom durva savasságát)


Nagy sebesen összeöntöttem a hozzávalókat, hagytam, hogy forrjon egyet és tádááámmm: egy ízes, finom patisszonragut kaptam végeredményül.

Pennével és reszelt sajttal ettük. Hangának szerintem megfelelt volna az 1.1-es verzió is, mert neki csak a tészta az érdekes, a szósz csak arra jó, hogy mire végez az ebéddel, a tarkóján és a szemhéján is legyen belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése